Saturday, March 21, 2009

Perkasa Umat Melayu,kemana dan dari mana?



Dunia pada umumnya sekarang telah menghadapai krisis nilai yang teramat teruk,dimana sahaja kita pergi,akan terlihat pada pandangan mata kita betapa manusia telah terlalu jauh daripada tujuan dan asal kenapa mereka dijadikan. Hidup dengan dikelilingi oleh krisis dan tekanan menyebabkan nilai umur manusia sekarang sudah hampir-hampir tiada.

Begitu juga yang berlaku di tempat kita sekarang,bumi Malaysia yang tercinta,tidak terlepas daripada cengakaman krisis dan tekanan yang semakin hari semakin bertambah. Rata-rata dari kita amat sedar dan terlalu sedar dengan fenomena ini,tetapi bak kata pepatah melayu ala bisa,tegal biasa!


Lihatlah didepan mata kita,baik di TV,Radio,Internet dan suasana sekiling kita,semuanya yang ada sudah menunjukan seolah-olah kita sudah hilang punca bagaimana untuk menyelesaikannya.

Ada segolongan daripada kita melihat dan berkata,kita kena pertahankan kuasa dan hak keisitimewaan bangsa kita,barulah orang lain akan menghormati bangsa Melayu ini.Lalu mereka ini berjuang bersungguh untuk mempertahankan apa yang diyakini mereka,tak kurang juga segolongan daripada bangsa kita yang percaya dan yakin bahwasanya umat melayu kalau mahu berjaya dan dipandang mulia harus ada kuasa politik (politik will) Atau dengan kata lain survival bangsa kita harus selamanya bergantung dengan kuasa politik ini.

Begitupun dikalangan kelompok yang lain percaya umat melayu kalau ingin berjaya haruslah memiliki kepandaian dan kebolehan di dalam segala bidang supaya dengan itu kita akan mampu bersaing dengan bangsa-bangsa lain.Dasar bumiputera,DEB adalah cetusan dan idea yang masih dipertahankan sehingga kini.Persoalannya apakah diantara pendapat dan pegangan yang telah kita sebutkan benar-benar boleh menjadi penyelamat kepada krisis nilai yang kita hadapi sekarang?

Percayalah,sudah sampai masanya untuk kita kembali kepada akar kita,kembali kepada basic kita,apa yang telah berlaku sekarang hanyalah merupakan buah @ pucuk daripada akar yang telah rosak.Bila akar telah rosak,kering kontang,tak bermaya maka buah yang terhasil pun tidak akan memberi apa-apa makna.Lebih-lebih lagi buah itu langsung tidak memberikan apa-apa kebaikan buat manusia.

Umat Melayu harus kembali dan berusaha bersungguh-sungguh membaiki diri sendiri dengan mencari jalan pulang yang sebenar. Kembali kepada penciptaNya. Kenali diri kamu,barulah kamu akan kenal Pencipta Kamu. Membaiki diri dengan menghias diri kita melalui jalan mujahadah Nafs untuk mendapat nilai jati diri sebenar.

Kenal Allah,kenal akhirat serta membesarkannya,ukhuwah dan persaudaraan dikalangan bangsa hendaklah dicetuskan dan dipupuk dari semasa hingga ke semasa. Iman & taqwa hendaklah diusahakan sungguh-sungguh mencapainya. ISO Rasulullah hendaklah menjadi target kita semua. Sesungguhnya umat melayu sudah terlalu lama untuk menanguh-nanguhkan agenda ini. Meriahkanlah bumi Allah ini dengan zikrullah dan selawat.Insya Allah kebahagiaan sebenar akan menjadi milik kita.

No comments:

Post a Comment