Wednesday, March 4, 2009

Dilema Raja-raja melayu


Khamis, 05 Mac 2009 METRO

KANGAR: Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail mahu kemuliaan Raja-raja dipertahankan ketika pelbagai pihak mula mengungkit pelbagai perkara termasuk yang menyentuh isu Raja-raja dan kontrak sosial.

Menurut baginda, sudah sewajarnya kemuliaan itu dipertahankan kerana Raja-raja berperanan sebagai pelindung kepada rakyat jelata tanpa mengira fahaman politik, suku kaum serta anutan agama.

Bagaimanapun, sejak kebelakangan ini ada pihak yang mula mempertikai kontrak sosial yang telah membawa negara mencapai kemerdekaan pada 1957, titah baginda semasa merasmikan seminar khas Perlembagaan Persekutuan anjuran kerajaan negeri di sini hari ini.

Dimanakah silapnya? apakah undang-undang yang ada masih tidak boleh menangani permasalahan ini. Mungkin sudah sampai masanya Sultan dan raja-raja melayu membuat satu transformasi ke arah menjadi role model sejati kepada rakyat jelata.

Mari kita lihat sejarah Melayu dahulukala,betapa orang melayu menjunjung setia kepada Sultan mereka seperti Sultan Muzafar Shah,tidak kurang juga di atas kebijaksanaan Sultan Alaudin Shah maka musuh dapat dikalahkan.

Apakah formula mereka? Jawapannya ialah kerana mereka benar-benar mengamalkan Islam. Undang-undang Islam dijunjung. Rakyat hidup bermaruah. Sehinggakan Melaka menjadi sangat terkenal di seantero dunia diketika itu. Islam telah membawa satu episod baru didalam kehidupan orang melayu yang sebelumnya menganut ajaran hindu.

Orang melayu mempunyai kekuatan dalaman yang amat luar biasa. Sehinggakan semua bangsa sangat menghormati mereka. Negara China yang besar itu pun mahu menjalinkan hubungan dengan Melaka dengan menghantar wakilnya melalui Laksamana Cheng Ho.

Alangkah indahnya jika semua Sultan dan raja-raja melayu kita kembali menghayati ajaran Islam yang tulen. Seluruh kaum kerabat baginda dapat menjadi contoh teladan yang baik buat rakyat jelata. Bersama-sama membaiki diri,bermujahadah melawan hawa nafsu yang cenderung kepada kejahatan. Mengamalkan Islam secara proaktif. Saya yakin hidup mereka akan dipandang mulia. Rakyat mentaati bukan kerana terpaksa sebaliknya kerana tertarik dengan akhlak mulia yang ada pada setiap peribadi mereka.

Instisusi raja akan kembali berperanan seperti dahulu, mmerintah secara adil dan saksama,rakyat dapat berlindung dan bernaung dibawah kuasa baginda.Ingat! Kuasa mutlak akan kembali kepada mereka. tetapi dengan syarat kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenar,beriman dan bertaqwa,insya Allah Melayu akan kembali mejadi bangsa yang terbilang dengan berkat pemerintahan baginda.

No comments:

Post a Comment