Saturday, March 7, 2009

Akademi Fantasia,dimanakah relevannya?

Minggu ini,hinggalah minggu-minggu keseterusnya,umat melayu sekali lagi bakal sibuk terutamanya dihujung minggu untuk mengikuti perkembangan calon-calon pelajar kesukaan mereka. Maka berbondong-bondonglah sms yang bakal akan dikirimkan kepada Astro yang menganjurkan program ini. Semua aktiviti mingguan seperti mesyuarat,ko-kurikulum,kenduri kendara,aktiviti ziarah akan bertukar waktunya sesuai dengan hangat dan rancaknya demam akademi fantasia ini.

Hampir 99% calon yang hadir untuk di ujibakat terdiri daripada anak-anak melayu. Ini adalah jalan pintas untuk menjadi kaya dan terkenal. katanya... daripada seorang anak peneroka felda Mawi telah menjadi ikon hiburan paling terkemuka di Malaysia pada ketika ini. Semua anak muda melayu menjadikan beliau sebagai idola untuk berjaya dan hidup mewah. tetapi persoalannya adakah semua yang berjaya menjadi pelajar akademi ini berakhir dengan apa yang mereka idamkan,walaupun setelah menjadi pelajar akademi fantasia.?

Baru-baru ini kita telah dikejutkan dengan satu berita salah seorang daripada mereka,telah terpaksa dimasukan ke hospital kerana mengalami tekanan jiwa! Oow kenapa begitu jadinya? Ku sangka panas hingga ke petang,rupanya hujan ditengahari..

Rupanya menjadi terkenal bukanlah jalan untuk hidup bahagia dan tenang. Semua yang dikejar oleh anak-anak muda kini ibarat fatamorgana,dari jauh dilihat ada,bila didekati dia menghilang. Ketenangan yang sebenar ialah bilamana kita kenal Allah dan takut padaNya. Mendekati Allah,berbisik-bisik pada-Nya adalah sumber ketenangan dalam hidup.

Tapi sayang seribu kali sayang,program ke arah memperkenalkan Allah hampir-hampir telah tiada. Yang ada hanyalah sisipan-sisipan sepi yang tak bermaya. Kekadang mereka yang kononnya menjadikan hiburan sebagai medium untuk mengenalkan Allah kepada masyarakat,turut kecundang dengan tipuan dunia ini.

Mereka menjadikan platform nasyid sebagai batu loncatan untuk dikenali, setelah berjaya mendapat tempat,nasyid ditinggalkan. Dengan mencipta berbagai alasan mereka telah beralih ke alternatif yang lain seperti balada,world muzik,pop rock dll. Berjayalah syaitan menipu daya. Tidak kurang juga yang masih bertahan,tetapi ibarat retak menanti belah...




No comments:

Post a Comment