Saturday, March 7, 2009

Mengapa mesti kasar?







Sabtu 7 Mac 2009 Berita Harian KUALA LUMPUR: Seramai lapan lelaki ditahan manakala 119 lagi diperiksa kerana terbabit dalam perarakan haram dari Masjid Negara ke Istana Negara, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Mereka adalah antara ribuan peserta perhimpunan membantah pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang mengingkari arahan polis. Berikutan itu, polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata bagi menyuraikan mereka terbabit yang bertindak merempuh kawalan keselamatan.

Hampir semua orang tahu,bahawa kebanyakan pejuang Islam suka marah-marah,menuduh,menyangka-nyangka,menyumpah,menghina,mencerca dan memulau sesama Islam.Masyarakat bukan tidak suka pada Islam yang mereka bawa,tetapi tidak boleh menerima sikap gelojoh,kasar,dan gopoh gapah mereka itu. Belum tentu umat Islam yang mereka katakan musuh itu menentang Islam. Mungkin mereka hanya menolak sikap pejuang-pejuangnya sahaja.

Sepatutnya jika kita mengaku pejuang Islam,Islam haruslah diperjuangkan bersama akhlak yang mulia,bahkan akhlak mulia itu adalah satu hukum Islam yang mesti diperjuangkan,fardhu ain hukumnya melebihi dari hukum kenegaraan dan undang-undang sivil.

Tugas kita hanyalah menyampaikan,benarlah sabda Nabi;"sampaikan dariku walaupun sepotong ayat". Jadi berjuang ini bukan buat kerja kita,tapi buat kerja Allah. Maknanya Allah tak suruh pun kita kasar,keras,menghina apatah lagi membuka aib manusia. Bila orang tak terima cakap kita kan kah elok kita katakan" Tugasku hanya menyampaikan."

Petunjuk itu ditangan Allah, Oleh itu terpulanglah kepada Allah untuk beri petunjuk kepada seseorang itu.Selama ini kita perjuangkan Islam ikut cara kita, bukan Allah suruh. kalau orang tolak kita,tidak ikut kita,kita umpat,tuduh,sangka,serta fitnah yang bukan-bukan pada dia. Lepaslah geram kita,tapi begitukah yang Allah suruh?Tidak bukan! jadi adakah Allah setuju dengan cara kita? Tentu tidak,kalau tidak setuju apakah yang kita dapat hasil dari perjuangan ini? Kemurkaan dan kutukan-Nya sahaja.

"Apakah kamu ambil sebahagian isi kitab,dan menolak sebahagian yang lain. Tidakkah sikap yang demikian itu melainkan akan mendapat kehinaan di dunia. Dan di akhirat akan dikembalikan kepada azab yang pedih."
Surah Al-Baqarah Ayat:85.

Sebab itu terjadi bermacam-macam bentuk perjuangan Islam hari ini. Masing-masing berjuang ikut rasa sendiri,ikut fikiran dan perasaan sendiri. Kalau mereka ikut cara dan kehendak Allah tentu tidak akan ada pergeseran dan permusuhan lagi. Dalam pada itu,jemaah Islam sekarang merasakan merekalah yang paling betul hingga tidak mahu menerima pendapat orang lain.

Orang yang ikhlas pada Allah, bila sampai kepadanya kebenaran,dia akan terima dan taat sekalipun kebenaran itu datang dari seorang budak. Mereka ada identiti mereka sendiri. Mereka tidak memaki-maki apalagi menuduh,memfitnah sampai tahap mengkafirkan orang lain. Mereka amat tegas dan keras dengan hukum Allah. Yang wajib dan sunat ditegakkan,yang haram dan makruh ditentang habis-habisan.

Orang mukmin yang berjuang kerana Allah dan Rasulnya,bukan berjuang untuk kemenangan,tetapi berjuang untuk Allah. Sebab itu mereka tak mudah hilang pertimbangan. Bila perjuangan mereka terkandas dan disekat,mereka cepat-cepat terkenangkan dosa mereka dan berusaha membaiki diri mereka.






No comments:

Post a Comment