Sunday, March 22, 2009


Esok bermulalah satu episod yang sangat ditunggu-tunggu oleh semua rakyat Malaysia. Kerana bermula esok semua mata akan tertumpu ke PWTC dimana berlangsungnya Persidangan UMNO yang membawa bersamanya episod panas,kontrovesi serta ketidakpuasan hati ahli-ahlinya.

Persidangan kali ini amat penting dan bermakna buat hampir 4 juta orang ahlinya,kerana pada persidangan kali ini dijangkakan UMNO bakal akan mendapat seorang Presiden,Timbalan Presiden,Naib Presiden dan Ahli-ahli Majlis Tertinggi yang baru.

Tentulah akan banyak janji-janji muluk mahupun cadangan yang bernas,teguran yang menyakitkan telinga dan tidak kurang juga cemuhan yang menghina peribadi seseorang bakal akan berlegar-legar disepanjang persidangan itu nanti.

Sesungguhnya zaman telah berubah,dengan adanya saluran alternatif seperti internet,seharusnya semua ahli UMNO haruslah peka dengan situasi dan keadaan semasa. Mereka tidak lagi boleh bergantung semata-mata dengan input yang sedia ada. Mereka harus ada inisiatif untuk melakukan perubahan "dari dalam ke luar".

Ramai masyarakat berpandangan UMNO semakin tidak relevan lagi di Malaysia,walaupun mereka mempunyai majoriti yang terbesar dalam BN, sekaligus mengetuai kerajaan Malaysia sekarang. Kenapa ini berlaku?

Apakah UMNO akan mengalami nasib yang sama seperti Golkar di Indonesia,LDP di Jepun,Kongres di India,Koumintang di Taiwan. Semua parti-parti ini telah pun mengalami kemorosotan undi dan tidak lagi menjadi parti tunggak kepada negara mereka sendiri. Mereka telah hampir-hampir karam dan menjadi lipatan sejarah. Apakah UMNO ingin mengikut jejak langkah ini? Persoalan ini harus ditanya dan dijawab oleh bakal-bakal pemimpin UMNO yang akan dilantik nanti.

Oleh itu, GB ingin mencadangkan jika UMNO ingin terus relevan dan diterima,UMNO haruslah memliki MINDA PENYELAMAT UMNO iaitu buah fikiran yang mampu menyelesaikan permasalahan dan kemelut parti. MINDA PENYELAMAT UMNO adalah merupakan ubat dan resepi untuk menyelamatkan UMNO sekaligus meyakinkan rakyat terhadap kepimpinan.

MINDA PENYELAMAT UMNO adalah ilmu,buah fikiran dan gagasan tajdid yang hebat dan luarbiasa sehingga mampu menyelesaikan semua permasalahan. Ahli UMNO haruslah bersedia dan dibawa kearah pemikiran yang disebut pemikiran Islam bukan pemikiran umat Islam. Sesungguhnya umat Islam sekarang sangat terkeliru dengan persoalan ini. Fikiran Islam itu ialah walau topik apa sama ada pendidikan,ekonomi,kebudayaan,kemasyarakatan,pentadbiran,perhubungan mahupun kemajuan mestilah bertunjang dan berteraskan dengan iman. Apabila bertunjangkan iman dan didisiplinkan dengan syariat Islam,insya Allah barulah semua itu akan jadi ibadah sekaligus menjadi bekalan buat kita bertemu dengan Allah kelak. Selamat bersidang!



No comments:

Post a Comment