Sunday, September 13, 2009

UMNO bakal kalah teruk PR ke 13?



Sesuatu yang amat menarik untuk diambil perhatian mengenai pendapat terbaru yang telah dilontarkan oleh Mantan Perdana Menteri Tun Mahathir didalam blog beliau ialah mengenai masa depan UMNO. Bernas dan berani pada saya.Iktibar daripada kekalahan parti LDP di Jepun,secara jujurnya memang patut untuk diambil contoh oleh UMNO. Kekalahan UMNO didalam PRK secara berturut-turut mengambarkan tentang betapa rapuh dan lemahnya kepimpinan UMNO dimasa kini.

Secara jujur juga saya melihat walaupun Pakatan Rakyat mempunyai banyak kelemahan tertentu,tetapi mereka bijak menanganinya. PR walaupun mempunyai dasar dan ideologi parti yang berlainan tetapi boleh duduk bersama menentang UMNO.Dan apa yg paling penting atas motto "Perjuangan untuk rakyat" mereka diterima baik oleh rakyat.

Persoalannya,kenapakah mereka menentang UMNO dan BN bersungguh2? Apakah dosa yang UMNO dan BN telah lakukan sehinggakan seolah-olah tidak ada lagi kebaikan yang ada pada UMNO dan BN di mata mereka. Sia-siakah selama ini apa yang UMNO dan BN telah perbuat untuk rakyat? tempoh 52 tahun mungkin lebih, memerintah bukanlah satu tempoh yang sekejap,mungkin telah terlalu lama sehinggakan rakyat merasakan mereka patut untuk membuat perubahan!

Secara peribadi saya mengatakan, rakyat Malaysia harus belajar menerima sebarang perubahan,tidak kira apa jua. Walaupun siapa pun pemerintah di Malaysia,selagi manusia tidak kenal,cinta dan takutkan Tuhan,selagi itu mereka tidak akan merasa puas,bersyukur dengan apa yang ada.

Manusia akan hidup terseksa,menderita sepanjang masa. Bertambah malang dari itu ideologi-ideologi barat menjadi pedoman hidup mereka. Hidup mereka makin sesat dan hilang arah. Bermula dari pemerintah,ulama,pemimpin masyarakat,ketua jabatan,ketua kampung dan ketua keluarga semuanya akan jadi kucar kacir.

Teringat akan hadis Nabi yang bermaksud; "Didalam diri manusia itu ada seketul daging,jika baik daging itu maka baiklah seluruh jasadnya,jika rosak daging akan rosaklah jua seluruh jasadnya,ketahuilah oleh mu itulah hati."

Sama-samalah kita berdoa dan berusaha untuk membaiki hati-hati kita agar menjadi orang yang kenal,cinta dan takutkan Tuhan sepanjang masa. Kerana tidaklah bernilai apa-apa hidup kita ini jika yang dikenal,dicinta dan ditakuti adalah selain dari ALLAH. Persoalannya belumkah lagi sampai masanya untuk kita kembali mengamalkan dan memperjuangkan hak Allah ini? Wallahualam

No comments:

Post a Comment