Tuesday, September 15, 2009

Politik warisan dan Legasi Politik

Politik Warisan

Pemimpin politik di Malaysia adalah antara pemimpin-pemimpin yang berjaya mewariskan perjuangan dan kuasa mereka kepada anak masing-masing. Sekadar menyebut beberapa nama seperti Abd.Razak-Najib, Mahathir – Mukhriz, Hussein Onn – Hishamuddin, Ibrahim – Anwar, Abu Bakar Titingan – ( Baharom,Tawfiq & Nizam ), Taib Mahmud – Sulaiman Taib.


Inilah adalah diantara senarai mereka-mereka yang telah berjaya mengekalkan warisan perjuangan dan kuasa mereka sama seperti Raja-Raja Melayu mewariskan kuasa dan tahta kepada Putera Mahkota.


Jika hendak diukur tahap dan prestasi masing-masing berbanding dengan generasi bapa-bapa mereka tentulah jauh panggang daripada api. Kebanyakan daripada anak-anak mereka ini membesar dan mendapat pendidikan di luar negara. Kehidupan mereka dibanding dengan rakyat jelata bagaikan langit dengan bumi.


Tetapi realiti yang berlaku kini, anak-anak inilah yang telah mengambil tempat bapa-bapa mereka sekarang. Amat payah bagi mereka untuk menghayati dan merasa kehidupan bersama rakyat. Walau slogan dan motto perjuangan dicanai dengan slogan perjuangan untuk rakyat,ular yang menyusur akar,takkan hilang bisanya,rakyat diutamakan. Semua ini bagaikan cerita-cerita dongeng yang di bacakan kepada anak kecil sewaktu mereka hendak tidur.


Seringkali juga kita melihat kebanyakan daripada pemimpin-pemimpin ini turun ke gelanggang,tetapi turunnya mereka dari tahta bagaikan putera kayangan. Dengan rombongan Cik Kiah yang ramai,kawalan yang ketat,jarak yang amat luas diantara tempat mereka dengan rakyat, dan juga dengan sedikit bantuan yang ”sekadar melepas batuk ditangga”,ditambah dengan liputan yang meluas dan propoganda dari pihak media,kelihatan seolah-olah mereka benar-benar menghayati masalah dan kepayahan hidup rakyat.


Inilah hakikatnya,mereka naik keatas adalah kerana hasil perjuangan dan strategi berhemah ayahanda mereka. Mereka dapat tempat bukan kerana kebijaksanaan,lebih-lebih kerana kredbiliti masing-masing. Dan ironinya rakyat Malaysia menerima sahaja pemimpin-pemimpin instant yang begini.


Berbeza dengan politik di Barat. Pemimpin-pemimpin mereka dipilih dan terpilih adalah kerana kemampuan dan kelayakan serta sokongan penuh dari rakyat. Di Barat,IQ menjadi nilai/aset penting untuk melayakkan seseorang menjadi ahli politik. Bukan politik keturunan atau warisan.


Saya teringat apa kata Saidina Umar,bila mana ada sahabat mencadangkan agar anaknya Abdullah bin Umar menggantikan tempatnya,katanya,”Cukuplah hanya seorang Umar sahaja yang memegang jawatan khalifah dan di soal akan tanggungjawabnya di depan Allah nanti. Jangan ada lagi Umar yang kedua untuk menanggung bebanan dan tanggungjawab yang besar ini. Tegas dan berhikmah sekali.


Tiada profesion Pemimpin.


Pemimpin bukanlah satu profesion biasa yang boleh ditangani dengan mudah. Tanpa persediaan yang cukup,maka akan lahirlah pemimpin-pemimpin yang instant yang tidak tahan godaan dan tidak mampu melawan hawa nafsu sendiri.


Jawatan pemimpin dijadikan sebagai batu loncatan untuk menambah kekayaan. Ganjaran menjadi keutamaan berbanding dengan peranan. Apabila menang pilihanraya,mereka mengaut untung dengan status ADUN dan MP. Wang yang diperolehi dilaburkan kepada orang-orang dalam parti demi survival mereka. Kemudian mereka bertanding dan menang lagi...Dan megaut untung,kemudian dilaburkan lagi..Begitulah sifir mudah politik wang.


Kualiti pemimpin tidak sama dengan kualiti makanan segera yang sifatnya cepat dimasak,cepat pula dimakan. Pemimpin yang muncul mendadak,lebih-lebih lagi menang dengan cara kotor,akan cepat naik,cepat pula jatuhnya..samalah seperti mi segera.cepat dimasak,sedap dimakan,cepat pula dibuang...


Robin Sharma dalam bukunya bertajuk: The Greatness Guide, ” BEING A LEADER ISN’T ABOUT BEING LIKED,ITS ABOUT DOING WHATS RIGHT!


Memahami erti kepimpinan dan menguasai ilmu tentang elemen-elemen asasnya,adalah merupakan prasyarat buat seseorang menjadi pemimpin. Bayangkan sahaja,sedangkan tukang masak pun mesti mempunyai ilmu tentang masakan,inikan pula tugas seorang pemimpin..yang mengurus dan memimpin manusia.

No comments:

Post a Comment