Friday, September 11, 2009

Lailatul Qadar



Hari ini adalah merupakan hari yg ke 21 umat Islam diseluruh dunia telah berpuasa. Bila dikenang semula terasa begitu cepat masa telah berlalu. Tetapi masa yang lalu tetap akan pergi dan tak kan bisa untuk diulangi semula. Berbaki hanya 9 hari sahaja untuk ramadhan meninggalkan kita. Sinonimnya dihari-hari terakhir ini Allah telah menyediakan sesuatu yang istimewa buat Umat Islam yaitu Malam Lailatul Qadar,malam yang lebih baik dari seribu bulan.

Saya masih ingat ketika kecil dahulu,orang tua dikampung sering membayangkan yang malam Lalitul Qadar ini adalah malam yang mana barangsiapa dapat bertemu,semua permintaan mereka akan dikabulkan oleh Allah. Waktu itu fikiran saya pantas dan cepat beranggapan apakah agaknya yang akan saya minta jika dapat bertemu malam ini. Tentunya banyak permintaan yang ingin diminta tika itu.

Mungkin tidak perlulah diulas apakah keistimewaan malam ini,kerana umum dari kita telah pun mengetahuinya. Apa yang ingin saya fokuskan disini ialah apakah kesannya dalam kehidupan seharian kita jika memperolehinya? Inilah yang lebih utama!

Mungkinkah semangat dan kecintaan kita dalam menghidupkan malam akan bertambah selepas ramadhan ini,jika pun tidak amalan ini dapat dilaksanakan dengan istiqamah? Ianya akan payah dan terseksa bagi mereka yang beramal kerana fadhilat semata-mata. Tetapi bagi mereka yang selama 11 bulan yang lalu telah pun mula beramal dan istiqamah menghidupkan malam mungkin tidak akan terasa apa-apa.

Dan seperkara lagi yang lebih penting dan utama dari itu semua ialah,adakah amalan malam yang dilakukan telah membuahkan hasil. Membina peribadi berakhlak mulia,kuat dan gigih dalam menjalankan aktiviti seharian. Sehingga dapat melahirkan muslim yang berjiwa besar. Sama-samalah kita fikirkan dan renungkan bersama...

No comments:

Post a Comment