Saturday, September 12, 2009

NAJIB-UMNO Parti Islam


SIK 10 Sept. - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, UMNO adalah sebuah parti Islam yang sebenar walaupun ia tidak menggunakan label Islam dalam membela dan merancang pembangunan umat di negara ini. Utusan Malaysia 11 Sept. 2009


Nah! kini faktor Islam telah pun menjadi faktor penting dalam dunia politik semasa Malaysia. Umum mengetahui bahwasanya DS Najib bukanlah berkelulusan agama dan lebih-lebih lagi tidak mempunyai latarbelakang agama yang kukuh seperti pemimpin-pemimpin didalam Pas. Apakah agaknya yang mendorong beliau untuk berkata dan membuat kenyataan sedemikian yang UMNO adalah parti Islam? Apakah ini hanyalah merupakan retorik kosong demi untuk mengambil hati umat Islam di Malaysia? Jika Ya,apakah relevannya,sehingga memaksa beliau bertindak demikian. Tegasnya faktor Islam bukan sahaja relevan malah semakin relevan dalam pencaturan politik Malaysia dulu,kini dan selamanya. Islam menjadi pertimbangan utama buat para pengundi Melayu dan bukan Melayu dalam menentukan kepimpinan. Di saat suasana politik yang belum stabil kini,kita telah dihidangkan pula dengan satu proses demokrasi yang baru iaitu PRK Dun Bagan Pinang walaupun proses PRK Dun Permatang Pasir baru sahaja selesai. Saya merasakan proses pilihanraya kali ini kemungkinan membawa banyak isu-isu hangat yang perlu diselesaikan oleh BN sendiri.

Diketika saat rumah tangga BN yang berkecamuk antara satu sama lain terutama dengan karenah dan tingkah laku pemimpin-pemimpin utama dari kompenen BN sendiri iaitu MCA dan MIC. Tentu ianya tidak dapat tidak akan meninggalkan impak yang bukan sedikit buat BN pada keseluruhannya,terutama sekali pada pemimpin utama BN sendiri iaitu DS Najib.Saat dan ketika ini kepimpinan DS Najib benar-benar teruji.apakah beliau mampu untuk menyelesaikan kemelut dalaman ini? Jika gagal,pasti akan da pihak yang akan mengaut untung dari itu.

BN pada tahun 2004,mendapat kemenangan yang amat besar melebihi 2/3 apabila gagasan Islam Hadhari dipopularkan. Umat Islam di Malaysia merasa sangat tertarik dengan gagasan Islam UMNO ketika itu,berbanding dengan gagasan Islam tajaan Pas.Ditambah pula dengan keterampilan Perdana Menteri ketika itu yang dilihat sebagai pemimpin Islam yang berwibawa.

Tetapi keadaan berubah arah hampir secara drastik pada 2008,apabila orang melayu mula kecewa bila wadah Islam Hadhari semacam kosong tanpa pengisian. Orang melayu yang mengharapkan pembangunan fizikal dan nilai-nilai Islam dibangunkan secara bersepadu mula kecewa.Harapan untuk melihat pembangunan fizikal dan Islam dilaksanakan secara bersepadu tidak kesampaian,rakyat yang kecewa berpatah semula menyokong Pas.

Kemuncak dari itu mengakibatkan pada tahun 2008, BN kalah teruk walaupun masih kekal sebagai pemerintah. Gagasan Islam Hadhari tinggal kenangan dan yang lebih parah dari itu pimpinan UMNO Tun Abdullah Ahmad Badawi diserang,dipersalahkan,dimalukan bukan oleh pengundi-pengundi tetapi oleh ahli UMNO sendiri,hingga memaksa beliau meletakkan jawatan.

Tetapi apa yang menarik untuk diperkatakan disini ialah, Pas sebuah parti Islam yang dianggap Ultra Islam selama ini tiba-tiba mendapat tempat hasil daripada perubahan berani yang UMNO telah lakukan dengan mengistytiharkan Islam sebagai motto perjuangan mereka. Lembu punya susu,sapi dapat nama. Pas yang selama ini dianggap sebagai Parti Ekstrim Islam telah bertukar wajah dan mula memberi ruang yang luas untuk bukan Islam mendekati mereka. Sehinggakan ada dikalangan calon bukan Islam bertanding menggunakan tiket Pas. Slogan Negara Islam telah bertukar menjadi Negara Berkebajikan!

Kesan daripada pendekatan politik berlabel Islam ini bukan sedikit. Impaknya juga dirasai oleh rakan-rakan pakatan Pas yang lain,iaitu DAP dan PKR. PKR dengan diketuai oleh DS Anwar memang telah pun lama sinonim dengan imej Islam beliau. Malah DAP sendiri sudah mula berani menggunakan ayat-ayat Al-Quran dalam ceramah-ceramah mereka. Malah sudah ada bahagian-bahagian DAP yang menonjolkan orang Islam sebagai Ketua Bahagian mereka. Hilang sudah bisa Karpal Singh yang telah berkata "Langkah mayat saya jika ingin tegakkan Negara Islam di Malaysia". Inilah kerja Tuhan! Bila-bila masa sahaja Tuhan berhak bertindak untuk memuliakan agamanya.

Persoalannya sekarang,kenapa orang UMNO masih teragak-agak untuk membuat perubahan dan pendekatan Islam yang lebih agresif berbanding parti lawan. UMNO perlu sedar bahwasanya orang Melayu-Islam kini inginkan sesuatu yang lebih advance selaras dengan perkembangan dan cabaran mutakhir. Bangsa Melayu inginkan pakej "2 in 1"-pembangunan dan kerohanian bersepadu - memelihara nilai teras (agama),jati diri (bangsa) tanpa mengorbankan keselesaan hidup yang diperlukan oleh rakyat Malaysia.

Kriteria penting ialah UMNO mesti membina keperibadian,karektor dan etika yang lebih murni berteraskan ajaran Islam.
Tegasnya UMNO mesti dilihat dan diyakini- to be seen and to be belived - sebagai wadah "Mukmin Profesional". Insya Allah.

No comments:

Post a Comment