Friday, February 26, 2010


Lazimnya pada 12 RabiulAwal seluruh Malaysia dan umumnya di seluruh Nusantra akan pasti menyambut sambutan Maulid Rasul, bukan sekadar itu sahaja malah ada Negara yang mengisytiharkan cuti rasmi demi membesarkan dan menghayati hari ini. Hari yang penuh bersejarah dan bermakna buat seluruh Umat Islam didunia.

Kelihatan diatas jalanraya umat Islam bersama-sama dengan pemimpin masyarakat berarak sambil membaca selawat dan salam sebagai tanda kecintaan dan kasih kepada Baginda. Amalan ini berterusan sepanjang tahun dan sepanjang zaman,walau ada suara kecil yang cuba mempertikaikannya,yang menganggap amalan membesarkan hari kelahiran Rasulullah S.A.W in sebagai haram dan berdosa,tetapi suara-suara itu tidak pun sekali menghalang perayaan ini diadakan.

Begitulah prihatin dan cinta kasih umat Islam di Malaysia terhadap hari kelahiran baginda nabi. Dan sebagai tanda-tanda kebesaran Allah kepada umat Melayu, semua umat Melayu dikatakan beragama Islam tidak seperti bangsa-bangsa lain didunia. Mereka telah menerima Islam sejak kurun ke 15 lagi sehinggalah kehari ini. Walau ada usaha jahat daripada kolonial barat yang cuba mengkristiankan umat melayu di Nusantara ini ternyata tidak berjaya. Bermacam-macam usaha dan cara telah mereka lakukan,tetapi umat melayu masih lagi berpegang kepada Islam.

Persoalannya,cukupkah sekadar dengan Islam? Apakah Islam hanya dipandang pada solat,berpuasa dibulan Ramadhan,menunaikan zakat dan bagi yg berkemampuan pergi menunaikan haji. Sekadar itu?

Inilah Islam yang menjadi pegangan ramai umat melayu di Nusantara ini. Akibatnya menjadi seorang Islam bukan saja telah menyebabkan ramai umat Islam terhina dan terbiar ,lebih parah dari itu hampir semua penyakit masyarakat ada pada sesetengah individu yang mengaku beragama Islam. Bermula dari penyakit lahir hinggalah kepada yang lebih parah penyakit batin@jiwa.

Walhal Islam yang dibawa oleh kekasih Allah yang bernama Muhamad ini telah pun sempurna dan Allah telah memberi jaminan bagi sesiapa yang mengamalkannya pasti akan dibela dan diberi nikmat ketenangan yang tidak berbelah bahagi. Tetapi ia tidak terjadi kepada sebahagian dari kita? Mengapa?

Untuk lebih jelas mari kita melihat sebagai tanda-tanda kebesaran Allah bagi sesiapa yang benar-benar melaksanakan amanah Allah dan menjadikan Islam sebagai cara hidupnya dari dunia hingga akhirat. Tidak lain dan tidak bukan insan yang patut menjadi idola dan suri teladan yang baik pada kita semua ialah Rasulullah S.A.W insan biasa yang mendapat keistimewaan dari Allah kerana hatinya yang sentiasa rasa dirinya hamba dan berdosa setiap saat dan ketika sehinggakan baginda senantiasa beristigfar sambil menangis sehinggakan bengkak mata tidak kurang 70 kali banyaknya.

Petikan ini saya ambil dari buku Maulid Nabi yang sering dibaca oleh sebahagian daripada umat Islam di Nusantara ini pada setiap malam Jumaat dan Isnin;

Rasulullah adalah org paling cerdik dan paling bersih rohnya,dikalangan manusia sebelum dan sesudahnya,Ilmunya tidak didapati dengan akalnya sebaliknya adalah ilmu yg dijatuhkan Allah didalam hatinya,Kerana itulah dia tidak perlu menulis dan membaca seperti manusia yang lain. Tawakalnya luar biasa,sebab itulah dimalam hari makanan tidak akan disimpan untuk keesokan harinya,dia tidak membalas kejahatan dengan kejahatan sebaliknya memilih kemaafan hinggakan ramai yang Islam kerana nya, beraninya luar biasa dan tiada tandingan,kasih sayang sangat ketara,sabarnya luar biasa,tentang ujian yang diberikan Allah kepadanya dengan berbagai bentuk dia tetap redha, sebab itu baginda digelar ulul azmi,hatinya tidak tidak tidur sekalipun matanya tidur.

Inilah sebahagian bukti dan tanda bagi mereka yang beramal dengan hukum Allah pasti akan diberikan kelebihan sedemikian rupa sehingga mereka dapat merasa Al-Jannatul Ajilah (Syurga yang disegerakan) iaitu perasaan ketenangan yang luar biasa,yang padanya berbuat dan tidak berbuat hanyalah kerana Allah semata-mata. Hidup mereka begitu sempurna,jika kaya,menjadi kaya yang tidak lupa diri dan lupa Allah,hartanya disedekahkan bagaikan air yang mengalir lajunya,jika dia hidup miskin,miskin yang tidak menyusahkan sesiapa,sebaliknya dia miskin dalam keadaan penuh gembira kerana yakin hisabnya diakhirat pasti tidak seteruk mereka yang hidup mewah,jika dia seorang pemimpin dia adalah bayangan Nabi yang boleh menjadi ikutan umat, takutnya pada Allah jelas diwajah dan tindakannya.

Ya Allah harumkanlah kuburnya yang mulia dengan wangian yang segar daripada selawat dan salam. Ya Allah sejahterakanlah dan selamatkanlah serta berkatilah ke atasnya Rasulullah S.A.W.

No comments:

Post a Comment